خبرنگاران سود تجارت جهانی سلاح، 50 برابر بودجه سالانه صلح سازمان ملل

به گزارش هدا بلاگ، تهران - خبرنگاران - گزارش تازه موسسه بین المللی پژوهش های صلح استکهلم معروف به موسسه سیپری حاکی است سود حاصل از تجارت اسلحه در دنیا در سال گذشته میلادی،50 برابر بودجه سالانه سازمان ملل برای ماموریت های گروه های صلح بوده ضمن اینکه چنین درآمدی می تواند باعث برطرف گرسنگی در دنیا تا سال 2030 گردد.

خبرنگاران سود تجارت جهانی سلاح، 50 برابر بودجه سالانه صلح سازمان ملل

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران به نقل از دویچه وله، موسسه سیپری در استکهلم گزارش فروش سلاح در سال 2019 را منتشر نموده است. بر اساس این گزارش در این سال 25 شرکت عظیم اسلحه سازی در سراسر دنیا 361 میلیارد دلار (298 میلیارد یورو) از فروش سلاح کسب نموده اند.

این مبلغ 8.5 درصد بیشتر از سال 2018 و 50 برابر بودجه سالیانه سازمان ملل برای ماموریت های صلح آمیز است.

در میان 10 شرکت عظیم اسلحه سازی دنیا شش کمپانی در آمریکا، سه تا در چین و یک کارخانه فراوری اسلحه در بریتانیا هستند.

ایالات متحده با فاصله زیاد از سایر کشورها مهمترین تاجر اسلحه است. 12 شرکت آمریکایی که در لیست سیپری قرار دارند، 61 درصد فروش سلاح در کل دنیا را در اختیار دارند.

تنها پنج فراوریکننده عظیم سلاح؛ لاک هید مارتین، بوئینگ، نورث راپ گرومن، رِیثون و جنرال دینامیکز 166 میلیارد دلار (136 میلیارد یورو) درآمد داشته آند.

چین با فاصله زیاد در مقام دوم است و 16 درصد کل تجارت اسلحه در دنیا را در سال 2019 در اختیار داشته است.

چهار شرکت چینی که در گزارش سیپری فهرست شده اند درآمدشان در عرض یک سال 4.8 درصد افزیش داشته است. بر اساس تحقیقات سیپری شرکت چینی نان تیان بیشترین درآمدش را از فروش سلاح در داخل کشور به دست آورده است.

در گزارش سیپری آمده است: فراوریکنندگان اسلحه در چین از برنامه مدرن سازی نظامی این کشور برای ارتش آزاد خلق بسیار سود برده اند.

روسیه در مقام سوم

روسیه بعد از امریکا و چین در رده سوم دنیای از نظر فروش اسلحه واقع شده است. 3.9 درصد فروش کل اسلحه در دنیا از شرکت های روسی اجرا شده است.

فروش اسلحه به خارج از روسیه پس از تحریم های بین المللی علیه این کشور به دلیل بحران اوکراین و ضمیمه کردن کریمه به خاک روسیه کاهش چشمگیری داشته است.

درآمد دو شرکت عظیم فراوری سلاح در روسیه که در گزارش سیپری نامشان ذکر شده، به 634 میلیون دلار (522 میلیون یورو) سقوط نموده است. یک سوم فراوریکنندگان روسی اسلحه نیز از لیست 25 شرکت عظیم فروش سلاح خارج شده اند.

این در حالی است که به گفته سرپرست گروه تحقیق تجارت اسلحه و درآمدهای نظامی سیپری، روسیه یکی از مهمترین کشورها در فراوری سلاح است و نقش عظیمی در بازار اسلحه دارد.

به گفته لوسی برو زودرو به دلیل شرایط مالی فرایند مدرن سازی ارتش در روسیه کند شده است. این امر باعث شده که درآمد صنعت اسلحه سازی این کشور به طور چشمگیری کاهش یابد چرا که خریدار اصلی کارخانه های سلاح روسیه که دولت روسیه است خرید اسلحه اش را کمتر نموده است.

خروج آلمان از فهرست 25 فروشنده عظیم اسلحه

شش فراوریکننده عظیم اسلحه در اروپای غربی مجموعا 18 درصد کل فروش اسلحه در دنیا را در سال 2019 در اختیار داشته اند. آلمان از لیست 25 فروشنده اول سلاح در دنیا بیرون آمده است. درآمد عظیمترین فراوریکننده سلاح در آلمان، راین متال، با چهار درصد افزایش به سه میلیارد و 900 میلیون دلار (سه میلیارد و 200 میلیون یورو) رسیده است.

برو زودرو می گوید افزایش فروش سلاح در دنیا نشان دهنده افزایش تنش در سیاست بین المللی است. به گفته این کارشناس این فرایند از سال 2014 با اشغال کریمه از سوی روسیه زیر نظر کارشناسان نهاده شد و با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در سال 2016 نیز بیشتر شد.

احتیاج به بازاندیشی بنیادی

گروه صلح سبز، از افزایش فروش اسلحه در دنیا به شدت انتقاد نموده است. این گروه حافظ محیط زیست، خواهان بازاندیشی بنیادی در این زمینه شده است.

کارشناس تجهیزات نظامی این گروه به خبرگزاری آلمان گفته است: در سراسر دنیا صدها میلیون زندگی به دلیل همه گیری کرونا در معرض تهدید است، میلیون ها نفر به این ویروس آلوده شده اند و تعداد بیشماری از دسترسی به امکانات پزشکی محروم هستند.

الکساندر لورتس ادامه داده: و این پول ها درست به جایی واریز می شوند که نباید: جیب فراوریکنندگان اسلحه در سراسر دنیا.

پول کافی برای سیر کردن شکم گرسنگان دنیا

سازمان آلمانی کمک به گرسنگان دنیا نیز از افزایش فروش اسلحه در دنیا به شدت انتقاد نموده است. دبیرکل این سازمان به یک روزنامه آلمانی گفته است: این یک رسوایی است که درآمد 25 شرکت عظیم اسلحه سازی در دنیا افزایش داشته در حالی که پول کافی برای مقابله پایدار و همیشگی با گرسنگی موجود نیست.

ماتیاس موگه تاکید نموده است: تحقیقات جدید نشان می دهند که سالانه 40 تا 50 میلیارد یورو بودجه کافی است تا در 10 سال آینده یعنی تا سال 2030 گرسنگی در سراسر دنیا از بین برود. این بدین معنی است که درآمد سالانه 25 کارخانه اسلحه سازی تقریبا برای اینکه دیگر کسی در دنیا گرسنه نباشد، کافی است.

این کارشناس تصریح نموده که آتش جنگ ها و درگیری ها که با تجارت اسلحه شعله ورتر می گردد عامل اصلی گرسنگی هستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2073

به "خبرنگاران سود تجارت جهانی سلاح، 50 برابر بودجه سالانه صلح سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سود تجارت جهانی سلاح، 50 برابر بودجه سالانه صلح سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید