خبرنگاران 1618 تن روغن نباتی به خراسان رضوی اختصاص یافت

به گزارش هدا بلاگ، مشهد- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی گفت: هزار و 618 تن روغن گیاهی سهمیه خانوار به فروشگاه های زنجیره ای این استان اختصاص یافت که به زودی با قیمت مصوب در بازار عرضه می گردد.

خبرنگاران 1618 تن روغن نباتی به خراسان رضوی اختصاص یافت

علی رسولیان عصر شنبه در نشست کارگروه ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی با اشاره به وجود 240 شعبه از فروشگاه های زنجیره ای در این استان اضافه کرد: از ظرفیت این فروشگاه ها می توان در زمینه عرضه مستقیم کالاها بویژه کالاهای اساسی به دست مصرف نماینده بهره برد.

وی ادامه داد: در صورتی که فروشگاه های زنجیره ای بتوانند در توزیع و عرضه مستقیم کالا به صورت شفاف عمل نمایند آمادگی داریم در کارگروه تنظیم بازار استان از ظرفیت این فروشگاه ها در زمینه توزیع کالاهای طرح تنظیم بازار حداکثر استفاده را داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی گفت: بهتر است فروشگاه های زنجیره ای در حوزه عرضه مستقیم محصولات فراوریی استان با قیمت مناسب وارد شده و آنها را به دست مصرف نماینده برسانند و فضایی بوجود آورند که میزان اعتماد مصرف نماینده به خرید از این فروشگاه ها افزایش یابد.

وی با تاکید بر جذب سهمیه فروشگاه های زنجیره ای استان اضافه کرد: در صورتی که تحقق این سهمیه احتیاج به مکاتبه به وسیله استانداری یا سازمان صنعت استان دارد، آمادگی داریم این مکاتبه را انجام دهیم تا سهمیه بیشتری از کالاهای اساسی به این فروشگاه ها اختصاص یابد.

رسولیان با اشاره به ظرفیت واحدهای روغن کشی خراسان رضوی ادامه داد: در این زمینه مکاتبات لازم با متولیان در تهران انجام خواهد شد تا سهمیه روغن استان را به گونه ای تخصیص دهند که بتوان آن را از محل واحدهای فراوریی استان جذب کرد و روغن خام مورد احتیاج خراسان رضوی را به واحدهای فراوریی این استان اختصاص دهند.

وی از مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی خواست پیگیری لازم را انجام دهد تا این استان همان طور که محل انبار ذخایر استراتژیک شکر است به محل نگهداری ذخایر استراتژیک روغن نیز تبدیل گردد.

معاون استاندار خراسان رضوی با تاکید بر برطرف مشکل حمل روغن از بنادر به این استان گفت: در این زمینه پیگیریهای لازم انجام خواهد شد تا شرکتی مسوولیت حمل و نقل ریلی سهمیه روغن استان را برعهده بگیرد و تانکر ریلی لازم در این خصوص را تامین کند.

وی توزیع روغن با قیمت مصوب به وسیله تعاونی های روستایی، نصب بنر در محل عرضه مستقیم کالاهای طرح تنظیم بازار، آنالیز لازم برای برطرف نگرانی در مورد قاچاق روغن از استان، پیگیری حل مسائل چند شرکت بخش خصوصی برای واردات روغن خام برای استان را مورد تاکید قرار داد.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: 6 هزار و 18 تن سهمیه روغن بخش خانوار استان از محل 20 هزار تن سهمیه روغنی است که برای توزیع در بخش خانوار به کل فروشگاه های زنجیره ای کشور اختصاص داده اند.

علی غفوری مقدم اضافه کرد: از این میزان 490 تن به فروشگاه های افق کوروش، 100 تن به فروشگاه های اتکا، 70 تن به فروشگاه های رفاه و باقی آن نیز به سایر فروشگاه های زنجیره ای از جمله فروشگاه های شهرما اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: 30 درصد احتیاج روغن خانوار را فروشگاه های زنجیره ای تامین می نمایند و سیاست دولت این است که تا خاتمه ماه مبارک رمضان سال آینده به هیچ وجه فروشگاه های زنجیره ای از روغن خالی نمانند، بنابراین سهمیه ویژه ای برای آنها اختصاص داده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در صورتی که واحدهای فراوریی استان سهمیه ای از روغن خام به فروشگاه های زنجیره ای اختصاص دهند، دیگر نگرانی بابت تامین روغن فروشگاه های زنجیره ای نخواهد بود و این فروشگاه ها نیز باید سهمیه خود را از تهران به طور کامل جذب نمایند.

حمیدرضا نوری، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هر میزان که از موجودی روغن انبارهای فروشگاه های زنجیره ای کاسته گردد، این آمادگی وجود دارد که انبارها به نحوی از روغن تکمیل گردد که هیچ گاه احساس کمبود نداشته باشند.

حمیدرضا رجوعی، رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم گفت: سال جاری در مورد توزیع روغن بین فروشگاه های زنجیره ای تا به امروز از محل 600 تن سهمیه در اختیار استان، 100 تن برای فروشگاه های شهرما، 200 تن برای فروشگاه های افق کوروش، 50 تن برای فروشگاه های رفاه و 215 تن برای سایر فروشگاه های عظیم استان اختصاص یافته اما گاهی صاحبان آنها در جذب سهمیه خود به کندی پیش رفته اند.

34 شعبه از فروشگاه اتکا، 150 شعبه از فروشگاه افق کوروش، 22 شعبه از فروشگاه رفاه و 28 شعبه از فروشگاه شهرما در خراسان رضوی فعال است که نمایندگان آنها در این نشست، افزایش هزینه های حمل، خریدهای هیجانی مردم، وجود دلالان و غیرقابل کنترل بودن آنها، کمبود روغن تخصیصی از سوی شرکتها را به عنوان مهمترین مسائل این فروشگاه ها در تامین روغن برشمردند.

مسائل جذب سهمیه روغن خراسان رضوی

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از محل 2 هزار و 400 تن روغن سهمیه ماه های محرم و صفر استان، تا به امروز یکهزار و 160 تن روغن جذب شده که عمده آنها از محل واحدهای فراوریی داخل استان بوده است.

غفوری مقدم اضافه کرد: به طور معمول جذب سهمیه استان از روغن طرح تنظیم بازار ماه های محرم و صفر که تامین آن از محل واحدهای فراوریی خارج از خراسان رضوی بوده، ناچیز بوده است.

وی ادامه داد: در صورتی که محل تامین کل سهمیه خراسان رضوی از محل روغن طرح تنظیم بازار را واحدهای فراوریی استان قرار دهند، جذب سهمیه آسانتر انجام می گیرد و از این طریق می توان خط فراوری واحدهای صنعتی استان را فعال نگه داشت.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حمل سهمیه جدید 2 هزار و 400 تنی از روغن بخش خانوار خراسان رضوی از بنادر جنوبی کشور با مشکل روبرو است و تا به امروز فقط هزار و 150 تن از این سهمیه به استان وارد شده است.

وی بهترین راه چاره برای تسریع در حمل روغن از بنادر جنوبی کشور را استفاده از حمل و نقل ریلی دانست و اضافه کرد: در صورت تامین تانکر ریلی می توان مشکل حمل این میزان روغن به استان را حل کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ظرفیت روغن کشی استان در حوزه دانه های روغنی، هزار و 200 تن در شبانه روز است، در صورتی که کنجاله سویا برای این واحدهای فراوریی وارد گردد می توان کل احتیاج استان به روغن را از این محل تامین نمود.

محمدرضا اورانی از کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی خواست طی مکاتبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت سهمیه کنجاله سویا برای سه واحد فراوری روغنی کشی استان در نیشابور را تامین کند.

وی استقرار فروشگاه های زنجیره ای در خراسان رضوی را متناسب با پراکندگی جمعیتی در شهرها بویژه مشهد ندانست و اضافه کرد: باید برنامه ریزی مناسبی در مورد توزیع عادلانه این فروشگاه ها در سطح شهر مشهد انجام گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بخشی از اشخاص حقیقی و حقوقی نقدینگی خود را در قالب بهره گیری از مباشر تامین و از کمبود سرمایه در گردش در واحدهای فراوریی به عنوان یک فرصت سود می جویند، لذا در صورتی که آن فروشگاه ها به جای خرید مستقیم کالا از کارخانه، از مباشر استفاده نمایند، حاضر نیستیم ارتباط مستقیم بین واحد فراوریی و آن فروشگاهها ایجاد کنیم.

مرتضی مدنی، مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هم اینک روغن به صورت خرد از مرز خارج می گردد، هرچند کمبود روغن در بازار وجود ندارد اما جو روانی به شکلی در جامعه بوجود آمده که خانواده ها بیشتر از احتیاج خود روغن می خرند.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: فروشگاه ها باید از فروش اجباری کالا خودداری نمایند که بازرسان در صورت مشاهده به عنوان تخلف با آن برخورد می نمایند.

محمد جواد ساعدی اضافه کرد: از فردا در راستای اجرای طرح ملی، بازرسان سازمان صنعت در واحدهای فراوریی روغن مستقر شده و فرآیند فراوری و توزیع را رصد خواهند کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1832

به "خبرنگاران 1618 تن روغن نباتی به خراسان رضوی اختصاص یافت" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران 1618 تن روغن نباتی به خراسان رضوی اختصاص یافت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 1618 تن روغن نباتی به خراسان رضوی اختصاص یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید