در پساکرونا امکان تعامل با کشورهای منفرد فراهم می گردد

به گزارش هدا بلاگ، سخنگوی اسبق وزارت خارجه تأکید دارد در آینده حتی اگر شاهد تغییر قطب بندی های سیاسی هم نباشیم، از هیمنه آمریکا کاسته خواهد شد.

در پساکرونا امکان تعامل با کشورهای منفرد فراهم می گردد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، دنیای پساکرونا کاملا متفاوت از دنیای قبل از کرونا خواهد بود؛ این گزاره ای است که بیشتر تحلیلگران مسائل بین الملل ازجمله حمیدرضا آصفی بر آن تاکید دارند. سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات معتقد است با پاندمی کرونا چند مساله بیش از پیش روشن شد؛ ازجمله اینکه کاخ سفید فاقد توان مدیریتی ضروری است، تا آنجا که مجبور شد دست احتیاج به سمت رقیب جدی اقتصادی خود یعنی چین دراز کند. از این رو آصفی تأکید دارد در آینده حتی اگر شاهد تغییر قطب بندی های سیاسی هم نباشیم، از هیمنه آمریکا کاسته خواهد شد.

سفیر اسبق ایران در پاریس، از شرایط آشفته و متزلزل اروپا هم گفت و سال سخت قاره سبز به لحاظ اقتصادی را نیز توضیح داد. سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی کشورمان از بایدهای راهبرد سیاست خارجی ایران در چنین شرایطی هم سخن به میان آورد. آنچه در ادامه می آید، مشروح گفت وگو با حمیدرضا آصفی است.

به نظر شما پاندمی کرونا چه تاثیرات سیاسی را به دنیا متحمل خواهد نمود؟ و به عبارتی دنیا پس از کرونا با چه تغییراتی روبرو خواهد بود؟

دنیای پساکرونا کاملاً متفاوت با دنیای قبل از کرونا است. با توجه به فراگیر بودن و گستردگی این بیماری که تقریباً همه کشورهای دنیا را درگیر کرد، در عمل خیلی از معیارها، استانداردها و شرایطی که قبل از کرونا بود در بعد از آن وجود نخواهد داشت. نکته قابل تأمل اینکه با پیشروی ویروس کرونا، در این داستان چند مساله ثابت شد؛ اول اینکه بازنده اول کرونا، هیات حاکمه آمریکا و شخص آقای ترامپ بود. چون ابتدا پنهان کاری و اعلام نموده هیچ خبری نیست و صحبت از مدیریت برتر آمریکا کرد، ولی هر چه زمان گذشت تعیین شد مانند موضوعات دیگر دروغ می گوید؛ این باعث شد تحت فشار افکار عمومی آمریکا از گرایش های مختلف قرار گیرد تا آنجا که در نظرسنجی ها محبوبیت ترامپ نازل شد و در حال حاضر حدود 10 درصد از آقای بایدن عقب تر است و در آخرین نظرسنجی 9 درصد اختلاف دارند، پس اولین بازنده آمریکا بود. در کنار آن نکته دیگری هم برای دنیا روشن شد و آن اینکه آمریکا یعنی شخص رئیس جمهور، هیات حاکمه و مسئولان کاخ سفید در مقابل بحران های عظیم فاقد توان مدیریت لازم هستند. این مساله را هم مردم دنیا دیدند.

علاوه بر اینها اقتصاد آمریکا به شدت فروپاشید و تنزل داشت، شاخص های بورس نازل شد. تا همین چند روز گذشته که موضوع توافق اوپک پیش آمد و موضوع نفت متفاوت بود، شاخص های بورس آمریکا نزولی بود و ظرف همین چند روز گذشته قدری بهبود یافت. بانک های آمریکا شرایط بدی دارند. تا آنجا که بعضی می گویند شرایط اقتصادی آمریکا به مراتب از بحران قبلی سال 2008 بدتر است. بیکاری زیاد شد و بعضی پیش بینی می نمایند تا 40 میلیون ممکن است بیکاری در آمریکا وجود داشته باشد. شرکت های کوچک خیلی متضرر شدند. متاسفانه این بحران، تبعیض نژادی در آمریکا را بیشتر کرد. به این معنی که تعداد مرگ و میر در میان سیاه پوستان دو برابر سفیدپوستان است. آن هم به این دلیل است که آنها فاقد امکانات هستند و بیمه نیستند، به لحاظ تمکن اقتصادی مشکل دارند و از این رو تبعیض نژادی در آمریکا برجسته شد. لذا کرونا ناتوانی آمریکا را از جهات مختلف به افکار عمومی به وضوح و شفاف نشان داد. از این رو روشن است که با توجه به هزینه ای که آمریکا نموده است و با توجه به شرایط داخلی این کشور و به خصوص اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیز واقع شده است، ما در آینده شاهد سیاست های جدیدی در آمریکا خواهیم بود، چرا که به هرحال باید برای بازسازی اقتصاد خود و رهایی از این شرایط به داخل نگاه داشته باشد.

با این وصف شرایط پیش آمده و تصویری که کرونا از آمریکا عیان ساخته، می تواند بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور در چند ماه آینده موثر باشد؟

بله، می تواند تاثیرگذار باشد. به دلیل این که در آخرین نظرسنجی 55 درصد آمریکایی ها از نوع برخورد ترامپ در مدیریت این بحران (ویروس کرونا) اظهار نارضایتی نموده اند. از این رو کرونا می تواند روی انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشد، اگرچه تا انتخابات حدود 6 ماهی زمان داریم و باید صبر کرد و دید نتیجه و عملکرد این مدت چه خواهد بود. ولی روشن است که شرایط برای آقای ترامپ سخت شد و یکی از موضوعاتی که برای ترامپ سخت تر بود این بود که ناچار شد دست احتیاج به سمت اروپا و حتی چین، یعنی رقیب جدی اقتصادی خود دراز کند. این برای ترامپ بسیار دردآور بود. کسی که ادعا می کرد در همه چیز برتر است ولی عملاً دست احتیاج به سوی کشورهای دیگر دراز نموده است.

درمقابل آمریکا، چین در این اوضاع شرایطش بهتر شد. مستقل از اینکه درخصوص آمار درمورد چین چه می گویند و موضوعات مختلفی را مطرح می نمایند که من از باب کارشناسی نمی خواهم به آن وارد شوم. ولی به هرحال اتفاقاتی ک+ه در چین افتاد نشان داد چینی ها توانستند بحران را خوب مهار و مدیریت نمایند، به رغم مدیریت بد آمریکایی ها! چین در این میان یکی از کشورهایی بود که کاملا به اوضاع مسلط بود.

حتی در داستان کرونا شاهد بودیم آمریکایی ها حاضر نشدند تحریم های ظالمانه علیه ایران را لغو یا برای مدتی محدود نمایند و اجازه دهند ایران چه در زمینه دارو چه نقل وانتقالات بانکی به حقوق خود برسد! این نشان می دهد آمریکا آن چیزی که درباره حقوق بشر می گوید یک شعار است و از همه موضوعات ابزاری استفاده می نماید به این معنا که حتی از ویروس کرونا استفاده ابزاری کرد تا به اهداف سیاسی خود برسد. به نظرم این نکته ای بود که برای ما در جمهوری اسلامی بسیار حائز اهمیت است و خیلی از کشورهای دیگر هم به این مساله توجه کردند.

انصراف برنی سندرز را هم در روزهای اخیر شاهد بودیم. این انصراف می تواند شرایط را برای ترامپ بیش از پیش سخت کند؟

سندرز شعارهای سوسیالیستی داشت. در خود آمریکا چنین شعارهایی بعید است بتواند رای قطعی بیاورد. ولی به هر حال سندرز با توجه به این که دلیگیت های به دست آورده اش در مقایسه با بایدن، فاصله زیادی داشت و نمی توانست به آن برسد، تشخیص داد اگر همراه وی باشد شانس پیروزی شان علیه ترامپ افزایش خواهد یافت. چون درحال حاضر انرژی حزب دموکرات یعنی حزب رقیب ترامپ، بین دو نامزد تقسیم می شد و با کنار رفتن ایشان در عمل انرژی متمرکز می گردد و تعداد زیادی از هواداران سندرز به بایدن رای می دهند و این شرایط بهتری را برای دموکرات ها در مقابل جمهوری خواستار آمریکا فراهم خواهد نمود.

شرایط اروپا با توجه به این که الان هم شرایط خیلی خوبی ندارند، به کجا خواهد رسید؟

بحران کرونا، اروپا را هم به شدت درگیر نموده است. کشورهای اروپایی البته در این بحران دو دسته هستند؛ بعضی از کشورها همانند کشورهای اسکاندیناوی کمتر درگیر هستند و به نوعی توانستند مدیریت نمایند. ولی بعضی کشورهای دیگر اروپایی همچون ایتالیا، انگلستان، فرانسه، اسپانیا و آلمان به شدت درگیر شدند. البته در این میان آلمان با انضباط سخت از همان ابتدا توانست شرایط را تحت کنترل خود درآورد و بحران را مدیریت کند. ولی سایر کشورهای اروپایی متاسفانه نتوانستند شرایط را کنترل نمایند و همچنان تلفات می دهند و در کنار آن مسائل اقتصادی و ورشکستگی در صنایع کوچک را در این کشورها شاهد هستیم. رشد اقتصادی ای که برای آن منطقه پیش بینی می شد بدون کرونا هم نزولی گردد، با وجود کرونا، نزولی تر شده و شیب منفی بیشتری پیدا نموده است. از این رو فکر می کنم بعد از کرونا رکود سخت تری بر اروپا حاکم گردد؛ صنایع به خصوص صنایع کوچک و بانک ها دچار مشکل می شوند چون ناچار هستند به یاری بیایند و مشکل بعدی اروپا بیکاری خواهد بود.

نکته دیگری که به نظر می رسد در اروپا اتفاق می افتد این است که کشورهایی همانند آلمان و فرانسه که در کشورهایی همانند اسپانیا و ایتالیا سرمایه گذاری زیادی کردند، متحمل خسارات زیادی می شوند، چراکه بازپرداخت آن پول ها برای اسپانیا و ایتالیا در این شرایط سخت خواهد بود و آلمان و فرانسه در این شرایط دچار مشکل جدی می شوند. لذا اروپا هم جزو مناطقی است که کرونا شرایط آنها را سخت به هم می ریزد و برای اروپا هم امسال میلادی سال بسیار سختی به لحاظ اقتصادی خواهد بود.

با این وصف سرنوشت اتحادیه اروپا به کجا خواهد رسید؟

در حال حاضر زمزمه های مخالفت با اتحادیه اروپا به وجود آمده است، به خصوص در ایتالیا که شاهد بودیم معترض بودند چرا اتحادیه اروپا به یاری آنها نیامد. حتی کمیسیون سیاست خارجه اروپا عذرخواهی کرد مبنی بر اینکه اروپا باید زودتر از این به داد مردم ایتالیا می رسید. لذا گلایه ها و اعتراضاتی به اتحادیه اروپا درخصوص انجام ندادن مسئولیت ها و بهنگام نبودن اقداماتش به گوش می رسد. از این رو به نظر می رسد در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده، گروه های راست افراطی در اروپا که همیشه مخالف اتحادیه اروپا بودند و برای آنها منافع و اهداف ملی مقدم بر اهداف اتحادیه بوده، به تدریج قدرت می گیرند یعنی شرایط بهتری را در داخل کشورهای اروپایی خواهند داشت. لذا آن چسبندگی و اتحادی که بین کشورهای اروپایی بوده مانند گذشته نخواهد بود و قدری سست تر خواهد شد.

به نظر می رسد با توجه به اپیدمی کرونا یک سری مباحث تئوری همانند دولت حداقلی که توسط لیبرال ها و نولیبرال ها هم که مطرح می شد به تاریخ انقضای خود رسیدند.

بله، آن هم در چارچوب همین نکته است، یعنی تحت این شعار که ما باید سیاست های ملی را به سیاست های فراملی ترجیح دهیم حرکت می نمایند و من فکر می کنم این تحرکات را در آنجا بیشتر خواهیم دید.

دنیا پساکرونا تغییر قطب بندی های سیاسی را هم در پی خواهد داشت؟ به عبارتی این تغییرات آن قدر شگرف خواهد بود که شاهد تغییر محسوس قطب بندی های سیاسی و قدرت در دنیا باشیم؟

خیر، شاید تغییر قطب بندی های سیاسی را نداشته باشیم ولی از هیمنه آمریکا کاسته می گردد و بعضی کشورهای دوست یا حتی رقبای آمریکا به صندلی واقعی این کشور بیشتر پی خواهند برد. در داخل اروپا هم به گمانم شاهد تزلزل خواهیم بود. با توجه به اینکه انگلستان هم به دلیل برگزیت از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد، تصور می کنم اتحادیه اروپا دچار آن همبستگی سابق نخواهد بود و شرایط داخلی هر کشور اروپایی به خود آن کشور تحمیل می نماید که اول به منافع و شرایط داخلی خود توجه کند.

در این شرایط به نظر شما جمهوری اسلامی ایران باید چه راهبردی را در سیاست خارجی خود دنبال کند؟

ما باید سیاست ایجاد رابطه به صورت مجزا و منفرد با کشورها را فعالانه تر و جدی تر دنبال کنیم. بعد از کرونا خیلی از شرکت های کوچک خارجی دچار ورشکستگی می شوند و بیکاری به وجود می آید و کشورهای اروپایی ناچار هستند برای اتباع خود کار فراوری نمایند و به شرکت های کوچک سروسامان بدهند. ما باید بتوانیم با این دسته از کشورها و بنگاه ها رابطه جدی و تنگاتنگ داشته باشیم. چنانچه لازم باشد با اتاق های بازرگانی کشورهای مختلف رابطه جدی داشته باشیم و همکاری را بسط و گسترش دهیم. در شرایط کرونا به هرحال با بعضی کشورهای اروپایی همچون اسپانیا و ایتالیا شرایط همبستگی خوبی داشتیم و حتی در مرتبه بعدی آلمان. اینها کشورهایی هستند که می توانند با ما همکاری های جدی داشته باشند. در کنار این به نظر من برای مردم ما هم روشن شد که آمریکا هیچ نیت خیری در رابطه با جمهوری اسلامی ندارد و به هیچ وجه علاقه مند احترام گذاشتن به افکار و حقوق مردم در ایران نیست. لذا به نظرم این هم یک چارچوب در سیاست خارجی را برای ما روشن می نماید. از طرف دیگر فکر می کنم رابطه با همسایگان باید جدی تر دنبال گردد؛ همکاری با چین، روسیه و ترکیه همیشه باید مدنظر قرار گیرد. این شرایطی است که بعد از کرونا درجهت منافع ما است. بالاخره ما چون 40 سال تحریم داشتیم اقتصادمان همیشه تحت فشار بوده است، لذا تاب آوری کشورمان نسبت به کشورهای دیگر بیشتر بوده و این فشاری که شرایط حاصل از کرونا ایجاد کرد برای ما نسبت به همه کشورهای دیگر ضرر کمتری در مقیاس داشته است. لذا اگر بتوانیم در فراوری داخلی فعال عمل کنیم، صنایع کوچک و بخش خصوصی را حمایت کنیم که فراوری گسترش یابد من فکر می کنم فرصت های زیادی به رغم همه فشارهایی که به مردم وارد شده در دسترس است.

منبع : فرهیختگان

بازگشت به صفحه رسانه ها

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 395

به "در پساکرونا امکان تعامل با کشورهای منفرد فراهم می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در پساکرونا امکان تعامل با کشورهای منفرد فراهم می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید