دولت تحریمی، دست و پا بسته است

به گزارش هدا بلاگ، بررسی عملکرد 7 ساله دولت های یازدهم و دوازدهم نشان می دهد که تحریم اثر زیادی بر فعالیت آن گذاشته است؛ درهیچ دولتی تحریم ها به این شکل سختگیرانه و با فشار مضاعف همراه نبوده است. در مدتی که توافق برجام امضا شد اتفاق های مثبتی در اقتصاد ایران شکل گرفت و همه فعالان اقتصادی شاهد حضور و استقبال کشورهایی بودند که می خواستند وارد ایران شوند دراین میان مذاکرات بسیار جدی صورت گرفت تا همکاری های اقتصادی در فضای بین الملل توسعه پیدا کند.

دولت تحریمی، دست و پا بسته است

به هرترتیب دوره کوتاه پسابرجام که با فشار مخالفان روبه رو بود روزهای خوبی را برای اقتصاد ایجاد کرد و فعالان مالی در شرایط مناسب تری می توانستند فعالیت کنند. اما با خروج امریکا از برجام، دوره پسابرجام به پایان رسید و کشورهایی که روزی پیام همکاری مشترک می دادند، مذاکرات خود را متوقف کردند وهرگونه همکاری را به سیاست های آینده و کاهش تحریم ها گره زدند.

بعد از خروج امریکا از برجام، کشورهایی که حاضر به همکاری بودند تهدید به تحریم شدند و همین امر باعث شد که لیست کشورهایی که نمی توانند با ایران تبادل مالی داشته باشند، بیشتر شود. از سویی از سال 97 تحریم های جدیدی بر اقتصاد ایران تحمیل شد. تحریم صنعت خودرو، صنعت فولاد، نفت و سایر موارد باعث شد که دولت با کاهش شدید منابع مالی و مسائل داخلی روبرو شود.

این رویه به گونه ای ادامه پیدا کرد که برای اولین بار ایران مجبور به کاهش بیشترین صادرات نفت شد؛ البته این امر مزیت هایی را هم برای ایران ایجاد کرد که ایران پس از سال ها به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت کرد. البته با وجود مسائل مالی و یکباره شدن این اتفاق ها و در کنار آن تحریم های سختگیرانه اقتصاد بدون نفت نتوانست با آنچه که مدنظر همه بود پیروزیت آمیز باشد اما این امر فرصتی را فراهم کرده است که فعالان مالی به سمت توسعه صادرات غیرنفتی حرکت کنند و از این طریق ارز وارد کشور کنند.

در کنار همه این موارد ورود ایران به لیست سیاه اف ای تی اف را هم می توان مورد اشاره قرار داد. در حالی که دولت روحانی تمام تلاش خود را کرد که ایران در اف ای تی اف بماند اما دیدیم که با رأی مجلس چنین اتفاقی رخ نداد و اکنون مراودات مالی کشور با چالش های جدی روبه رو است. کشور برای آنکه بتواند به درآمد ارزی برسد و فعالیت مالی آن به مثابه پولشویی نباشد به اف ای تی اف نیاز داشت ولی متأسفانه فضا در داخل کشور به گونه ای شد تا ما نتوانیم وارد گروه ویژه اقدام مالی شویم.

به هر ترتیب باید پذیرفت، کشور و دولتی می تواند پیروز عمل کند که در تعامل با دنیا باشد، زمانی که تمام راه ها برای تعامل بسته شده است و دستگاه دیپلماسی هم با مذاکره نمی تواند نتیجه مثبت بگیرد طبیعتاً اقتصاد کشور مورد تحریم، روز به روز ضعیف تر می شود و نمی تواند در فضای داخلی هم به دستاوردهای مناسبی دست پیدا کند.

دولتی و کشوری که با محدودیت ارزی روبرو است، امکان خرید ماشین آلات را ندارد، فعالان مالی آن با محدودیت جابه جایی پول روبرو هستند و سایر موارد که بواسطه تحریم ایجاد شده است قطعاً نمی تواند عملکرد خوب و وعده داده خود را عملیاتی کند. اگر دولت ناتوان بود یا هر مشکل دیگری داشت در دوره پسابرجام شاهد رخدادهای خوب نبودیم.

حال با وجود تمام مسائل و دست اندازهایی که برای دولت روحانی ایجاد شد، شیوع ویروس کرونا را هم باید اضافه نمود. کرونا در کشورهای غیرتحریمی بشدت اثر گذاشت و بعضاً اقتصاد آنها را فلج کرد؛ لذا منصفانه نیست که بگویم دولت باید از تمام چالش ها عبور می کرد و مالی پویا و فعال ایجاد می کرد.

دولت روحانی طی 7 سال فعالیت خود با فراز و نشیب های متعددی در خارج و داخل روبرو شد به همین جهت نتوانست تصمیم گیری های مناسب داشته باشد. دولت تحریمی دست و پا بسته است و هیچ دولتی در چنین شرایطی قرار نگرفته بود و قطعاً اگر هر دولت دیگری هم بود با چنین بحران ها و موقعیت هایی روبرو می شد. در تحریم های گذشته جهت دور زدن ها فراهم بود و از سویی صنایعی که مورد تحریم قرار می گرفتند، محدود بودند؛ ولی دولت امریکا در تحریم های خود صنعت و صادرات ایران را هدف گرفته است تا اقتصاد ایران را فلج و روز به روز مسائل داخلی آن را بیشتر کند. هر چند که با تلاش فعالان بخش خصوصی و برخی از سیاست های مناسب دولت چنین اتفاقی نیفتاده است و چرخ تولید و اقتصاد کشور با وجود مسائل متعدد در حال حرکت است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1043

به "دولت تحریمی، دست و پا بسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت تحریمی، دست و پا بسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید