ضربه به زیرساخت های ارتباطی با ممنوعیت واردات تجهیزات فناوری

به گزارش هدا بلاگ، عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی می گوید جلوگیری از فرایند واردات تجهیزات سخت افزار آسیب جدی به زیرساخت های کشور و کسب وکارهای فعال در این حوزه می زند.

ضربه به زیرساخت های ارتباطی با ممنوعیت واردات تجهیزات فناوری

به گزارش خبرنگاران، به اعتقاد سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، ممنوعیت واردات برخی تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث اعتراض شرکت های تامین کننده و فعالان حوزه فناوری شده است. این اظهارات در واکنش به تصمیم وزارت صنعت اعلام شد است. حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گزارشی از جلسه روز چهارشنبه وزارت در کارگروه صادرات، بر اهمیت صادرات غیرنفتی و ممنوعیت واردات غیرالزامی تأکید و بیان نمود وزارت صمت تصمیم دارد تا واردات هرگونه کالای خارجی را ممنوع کند که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود.

در این راستا محمدباقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای (نصر) اظهار کرد: در روزهایی که شیوع ویروس کرونا در کشور باعث افزایش دورکاری و ارائه خدمات آموزشی از راه دور شده تقاضا برای تهیه تجهیزات زیرساختی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز افزایش پیدا نموده است و به دلیل نیاز بازار به این مدل کالاها ادامه ممنوعیت ثبت سفارش، باعث افزایش قاچاق این مدل کالاها در بازار می شود.

به گفته او ثبت سفارش این کالاها پیش از این طبق روالی که وجود داشت انجام می شد اما اکنون به دلیل موجود بودن نمونه تولید داخلی رد شده است. او دلیل ذکر شده برای عدم سفارت کالاهای حوزه فناوری اطلاعات را تعجب برانگیز خواند و با ارسال نامه ای به مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به این موضوع، خواهان برگزاری جلسه ای به صورت حضوری یا غیرحضوری در اسرع وقت با کنندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت شد تا تمامی ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

همچنین حمید توسلی، عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران گفت: وقتی برای ثبت سفارش کالا می روید واردات آن کالا از نظر مقررات بدون مشکل اعلام می شود اما دفتر مقررات صادرات و واردات در تاریخ نهم فروردین ماه نامه ای داده است که کالا نمونه داخلی دارد. یعنی واردکننده نمی تواند کالا را وارد کند اما نتیجه استعلام واردات آن را تایید می کند.

زیرساخت های فناوری امکان خرید و آموزش آنلاین را فراهم نموده

توسلی با بیان اینکه کالای زیرساختی به قدری ارزش اضافه نموده ایجاد می کند که برای کسی جای شک نیست، اضافه نمود: همه ما شاهد هستیم که در شرایطی که بحران کرونا و تعطیلی عمومی بر کشور حاکم شده همین کالاها و زیرساخت فناوری اطلاعات چگونه باعث نجات کشور در شرایط بحران می شود. این زیرساخت فناوری اطلاعات است که موجب شده مردم بتوانند خرید آنلاین انجام بدهند و آموزش بر این بستر ممکن باشد و جلسات کاری به صورت مجازی برگزار شوند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که دارای نمونه داخلی اعلام شده و از واردات آن جلوگیری می شود CPU است. چه کسی است که نداند تولید این قطعه به طور انحصاری در اختیار تنها دو شرکت در تمام دنیاست. ما آرزو داریم و امیدواریم روزی ما هم بتوانیم این کالا را در کشور تولید کنیم اما در شرایط کنونی نمی توانیم. ممکن است که اشتباه هم در این نامه شده باشد اما این اشتباه باید تصحیح شود.

عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای اعلام کرد: سخت افزار یک کالای لوکس نیست بلکه کالایی است که اولویت بالایی دارد و ضروری است. امیدورام دولت و وزارت صنایع این موضوع را بیشتر جدی بگیرند. به نظر می رسد هنوز در بخشی از بدنه حاکمیت فناوری اطلاعات و تجهیزات آن یک کالای لوکس شمرده می شود اما تصور کنید اگر با نبود این زیرساخت ها یک روز اینترنت قطع بشود چه بلوایی در کشور می شود.

توسلی گفت: همین حالا هم حتی اگر مسئله ای در ثبت سفارش های ما وجود نداشته باشد با دردسرهای زیادی روبرو هستیم. مسوولان کشور متوجه این موضوع نیستند که دوماه است کشورهای چین و تایوان که تولیدکننده اصلی قطعات هستند با توقف کار روبرو بوده اند و در حال حاضر بدون این نامه ها و بخشنامه ها ما دوماه عقب هستیم و باید بتوانیم این کمبود را جبران کنیم. فراموش نکنیم که تمام دنیا مشتری این تولیدات هستند و به طور کلی این کمبود وجود دارد. خود بحران کرونا ما را با مشکل روبرو می کند و در تامین نیازهای کشور با مشکل روبرو هستیم اکنون این نامه ها و سنگ اندازی مزید بر علت می شود.

بیکاری بنگاه های اقتصادی باری بر دوش دولت است

وی با بیان اینکه تمام تلاش شرکت های حوزه فناوری اطلاعات این است که بتوانند نیروهای ارزشمند خود را حفظ کنند، اظهار کرد: افرادی که در این شرکت ها مشغولند انسان های شریف و مستعدی هستند که در خدمت توسعه کشورند. با این شرایط باید دید شرکت ها به عنوان بنگاه های اقتصادی تا چه حد دوام می آورند و چه وقت ناچار به حذف نیروها و تعدیل هستند. بیکار شدن این نیروها باری بر روی دوش دولت خواهد بود و نرخ بیکاری و تبعات آن را بالا خواهد برد و در نهایت هم این نیروها از کشور مهاجرت می کنند.

عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه هیچ شرکتی دوست ندارد نیروی انسانی خود را که به یک داشته ارزشمند برای سازمان به حساب می آید از دست بدهد، اضافه نمود: گذشته از اینها تاثیر فناوری اطلاعات بر امروز کشور تنها همین نیست. آموزش آنلاین که در این شرایط یک ضرورت است بر بستر فناوری ممکن شده، خرید آنلاین، برگزاری جلسات آنلاین و تاکسی های اینترنتی که اشتغال زیادی ایجاد نموده است بدون زیرساخت سخت افزاری ممکن نیست.

توسلی اعلام کرد: این آسیب ها ممکن است کوتاه مدت دیده شود اما باید منتظر تبعات بلندمدت آن هم باشیم چون همانطور که گفتم بازار قطعا با کمبود روبرو می شود و به شدت آشفته خواهد شد. شرکت ها آسیب زیادی خواهند دید و این آسیب تنها بر شرکت های سخت افزاری نیست بلکه نرم افزاری ها هم به مشکل بر خواهند خورد. زیرساخت های بانکداری هم از این آسیب ها در امان نیستند تصور کنید بانکداری الکترونیک بدون تجهیزات لازم با چه مشکلاتی روبرو می شود.

وی اظهار کرد: وقتی ما با نامه ای روبرو می شویم که واردات، CPU، سرور، لپ تاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک، روتر را ممنوع می کند احساس می کنیم موضوع جنبه شوخی پیدا نموده است. وقتی چنین کاری انجام می شود فقط امیدواریم این یک اشتباه بوده که به زودی برطرف شود. وگرنه همه می دانید ما تولیدکنند سرور و لپ تاپ نیستیم. اگر می خواهیم این ها را مونتاژ کنیم هم باید قطعات را وارد کنیم و کشور ما هنوز به مرحله تولید این قطعات نرسیده. ما امیدواریم که روزی به لبه تکنولوژی دنیا برسیم اما در سالی که با این بحران شروع شده و به دنبال جهش تولید هم هستیم این بخشنامه ها تنها باعث توقف کار فعالان این حوزه و بیکاری افراد زیادی می شود.

عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای درباره فعالیت کمیسیون و سازمان در این حوزه بیان نمود: کمیسیون سخت افزار پیش از این مذاکراتی نموده و توانسته ایم در زمینه تعرفه مذاکراتی انجام بدهیم و پیروز هم بوده ایم. نیاز داریم در دولت به این دانش برسیم که تجهیزات سخت افزاری چیستند و چه اهمیتی دارند. ضمن اینکه امیدواریم و حامی این هستیم که شرکت های داخلی بتوانند تولید داشته باشند اما باید بدانیم این تجهیزات چیستند و چه اهمیتی دارند و چه قدر امکان تولید آنها در کشور وجود دارد.

توسلی در خاتمه اعلام کرد: باید جلساتی داشته باشیم و از بزرگان حوزه و به خصوص از وزارت ارتباطات کمک بگیریم. شخص وزیر اشراف خوبی به این موضوع دارد و می توانیم از این طریق با مذاکره با وزارت صنعت به نتایج خوبی برسیم. صدور این نامه ها و بخشنامه های بحث برانگیز تنها باعث ایجاد رانت می شود و این موضوع می تواند پیشرفت و توسعه کشور را با مشکل روبرو می کند. شرکت های سخت افزاری پابه پای بخش های دیگر در حال خدمت به کشور هستند و می توانیم ارزش اضافه نموده زیادی ایجاد کنیم. ضمن اینکه پس از بحران کرونا دنیا با سرعت به سمت انقلاب صنعتی چهارم حرکت خواهد کرد و تجهیزات هوش مصنوعی و غیره خواهان زیادی پیدا می کنند و نباید بیش از این از قافله تکنولوژی روز دنیا عقب بمانیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 548

به "ضربه به زیرساخت های ارتباطی با ممنوعیت واردات تجهیزات فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربه به زیرساخت های ارتباطی با ممنوعیت واردات تجهیزات فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید