ضرورت الکترونیکی شدن صدور و راستی آزمایی گواهی های مبدأ در تجارت با اوراسیا

به گزارش هدا بلاگ، نخستین نشست کمیته فرعی قواعد مبدأ در حوزه اوراسیا با حضور معاون بین الملل اتاق ایران، نمایندگان سازمان توسعه تجارت، گمرک، وزارت امورخارجه و از سوی دیگر نمایندگانی از کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و قائم مقام رئیس دپارتمان سیاست تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا به صورت آنلاین، برگزار شد.

ضرورت الکترونیکی شدن صدور و راستی آزمایی گواهی های مبدأ در تجارت با اوراسیا

در این نشست طرف ایرانی، بسترسازی برای تبادل اطلاعات و راستی آزمایی الکترونیک گواهی های مبدأ صادر شده را پیشنهاد کرد و با استقبال کشورهای عضو روبرو و قرار شد در ابتدا نظرات و پیشنهادهای کلی درباره این موضوع جمع آوری شده و بعد از رسیدن به درک مشترک و توافق درباره کلیات، جزئیات آن در قالب کارگروهی، ظرف مدت مشخصی بررسی و نهایی شود.

آنچه به عنوان محور کلیدی در تسهیل مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اوراسیا و ایران در چارچوب توافقات تجارت ترجیحی که قرار است به زودی به تجارت آزاد تبدیل شود، تأکید شد، سرعت بخشیدن به فرایند کار از طریق بسترهای الکترونیک بود. به اعتقاد کلیه اعضای ای توافق نامه، استفاده از فضای وب در امر تجارت که در این روزها به شدت مورد استفاده قرار گرفته می تواند هزینه تمام شده کالاهای صادراتی را کاهش دهد و موجب سهولت و افزایش سطح مبادلات بین کشورها شود.

با توجه به برخی اختلاف نظرات و عدم پذیرش برخی گواهی های مبدأ صادر شده در ایران از سوی گمرکات کشورهای عضو اوراسیا، جزئیات آن و فرایند چگونگی تکمیل فرم ها برای بهره گیری از تخفیف های تعرفه ای مورد توافق، توسط میخائیل چرکائف، قائم مقام رئیس دپارتمان سیاست تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا تشریح شد. وی گفت: فرم های مربوط به گواهی مبدأ باید به صورت شفاف و دقیق، کالای صادر شده را معرفی کنند. از سویی لازم است هرگونه تغییر و تحولی در قوانین، مهر و امضای تعریف شده در سیستم گمرکات کشورهای عضو اوراسیا و یا مواردی از این دست، قبل از صدور گواهی مبدأ، اطلاع رسانی شود.

او همچنین پیشنهاد داد تا در حال حاضر که شرایط استفاده از بسترهای الکترونیک فراهم نیست، راستی آزمایی گواهی های صادر شده از طریق پست الکترونیک بررسی شود. این شیوه موجب حذف کاغذ و بالا رفتن سرعت عمل در تجارت می شود.

در ادامه محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران با توجه به تنوع بازار موجود در منطقه اوراسیا و ایران از لزوم ایجاد زیرساخت های اولیه صفر شدن تعرفه های تجاری و کاهش موانع در تجارت سخن گفت. به اعتقاد او بهبود کیفیت کالاهای صادراتی بین کشورهای عضو اوراسیا و ایران به ویژه در بخش کشاورزی، توسعه کریدورهای ارتباطی و ایجاد زیرساخت های بانکی مشترک از الزامات تحقق اهداف موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است.

او همچنین اطلاعات آماری درباره میزان مبادلات اجرا شده بین ایران و کشورهای عضو از زمان اجرای موافقت نامه تا دو روز گذشته را ارائه داد. طبق این اطلاعات، طی این مدت حدود 28 هزار فقره گواهی مبدأ توسط اتاق های استانی ایران صادر شده است، حجم مبادلات اقلام ترجیحی در سال جاری تا انتها ماه ژوئن برابر با 387 میلیون دلار بوده و در همین بازه زمانی صادرات کشورهای عضو اوراسیا به ایران برابر با یک میلیارد و 124 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته میلادی از رشد 30 درصدی حکایت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نگاهی به آنچه ایران در چارچوب توافقات اجرا شده با اتحادیه اوراسیا در راستای تقویت سطح مبادلات تجاری انجام داده است، تشریح کرد و در ادامه از کننده دپارتمان سیاست تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا درخواست کرد برای برطرف شدن برخی ابهامات در فرایند کار و پذیرش تخفیف های تعرفه ای مورد توافق در فرایند تجارت، نحوه و تجربه کشورهای عضو اتحادیه را درباره ارزیابی گواهی مبدأ و راستی آزمایی آن در اختیار ایران قرار دهند. ایران تمایل دارد نوع نگاه این کشورها را نسبت به این موضوع بداند و به صورت هماهنگ با آنها عمل کند.

بر اساس اظهارات او ایران قبل از اجرایی شدن توافقات، نمونه امضا و مهرهای مورد تأیید در گواهی مبدأ را برای ارسال به کلیه گمرکات کشورهای عضو در اختیار دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرار داد اما امروز شاهد است گاهی به دلیل عدم تطابق مهر و امضا، این اسناد پذیرفته نمی شود که جای سئوال و ابهام است.

کرباسی گفت: مسئولیت صدور گواهی های CT3 با اتاق های استانی ایران است و اگر در جایی با عدم تطابق مهر و امضا در گواهی های مبدأ روبه رو شویم، اتاق ایران متولی رسیدگی به این امر است. بنابراین مکاتبات در این رابطه باید با اتاق ایران انجام شود. از طرف دیگر اگر در گواهی های مبدأ صادر شده توسط کشورهای اوراسیا مسئله ای وجود داشته باشد، مکاتبات آن توسط گمرک ایران انجام می شود. امیدواریم این رویه از سوی کشورهای عضو اتحادیه مورد توجه قرار گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1484

به "ضرورت الکترونیکی شدن صدور و راستی آزمایی گواهی های مبدأ در تجارت با اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت الکترونیکی شدن صدور و راستی آزمایی گواهی های مبدأ در تجارت با اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید