علت ورم پا در بارداری چیست و چگونه درمان می شود؟

به گزارش هدا بلاگ، ورم پا در بارداری امری بسیار شایع است و معمولا جای نگرانی ندارد. در این مطلب، با علل ایجاد ورم پا و راه هایی برای پیشگیری و درمان آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

علت ورم پا در بارداری چیست و چگونه درمان می شود؟

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - آیا ورم پا در بارداری طبیعی است؟ آیا می توان برای کاهش ورم، کاری انجام داد؟ آیا ورم پا نشانه نوعی مشکل است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

منظور از ورم پا در دوران بارداری چیست؟

ورم پا در زمان بارداری به علت تجمع مایعات اضافی در پا به وجود می آید. اگرچه این حالت می تواند به دلایل مختلف و در هر زمان و برای هر کس اتفاق بیفتد، اما آماس و ورم معولا در زنان باردار شایع است.

علت ایجاد ورم پا در بارداری چیست؟

آماس و ورم نوعی واکنش طبیعی برای التهاب ناشی از بارداری هستند. در زمان بارداری حجم خون و مایعات بدن تا 50 درصد افزایش می یابند. این مایعات اضافی، نیاز جنین را تامین می کنند. از آن جایی که این مایعات باید در جایی ذخیره شوند، پا ها ورم خواهند کرد. علاوه بر پا، تورم می تواند در مچ پا، ساق پا، دست ها و صورت نیز به وجود آید.

راهکارهایی برای پیشگیری و درمان ورم پا در بارداری

با استفاده از رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی می توان به تسکین ورم پا کمک کرد.

1. برای مدت زمان طولانی نشینید یا نایستید. سعی کنید به طور مداوم موقعیت بدن خود را تغییر دهید تا خون به راحتی در بدن جریان داشته باشد.

2. از جاذبه زمین بهره ببرید. یکی از راه های عالی برای تسکین تورم پا، قرار دادن آن ها به سمت بالا است. دراز بکشید و پا های خود را به سمت بالا نگه دارید.

3. آب زیاد بنوشید. اگرچه عجیب به نظر می رسد، اما نوشیدن آب زیاد باعث می گردد که از دست مایعات اضافی خلاص شوید.

4. کافئین کمتر بنوشید. کافئین نوعی ادرارآور بوده که باعث افزایش ادرار می گردد. هرچند کافئین می تواند باعث کمبود آب بدن نیز گردد. به طور کلی، سعی کنید که میزان مصرف کافئین خود را در زمان بارداری کمتر کنید.

5. الکترولیت های بدن را متعادل کنید. نمک عاملی مهم برای حفظ هیدراتاسیون است. سعی کنید از نمک دریایی سالم در رژیم غذایی خود بهره ببرید. علاوه بر نمک (سدیم)، 3 الکترولیت اصلی دیگر (پتاسیم، منیزیم و کلسیم) نیز برای حفظ هیدراتاسیون مورد نیاز هستند. به عنوان مثال میزان بالای نمک بدون پتاسیم، می تواند باعث مسائل قلبی گردد. بنابراین مهم است که تعادل این الکترولیت ها به طور مناسب حفظ گردد.

6. به طور منظم ورزش کنید. اگرچه ورزش می تواند باعث ایجاد ورم گردد، با این حال مزایای آن بسیار بیشتر است. ورزش به طور منظم باعث بهبود سیستم گردش خون شده، به طوری که آب اضافی در پا ها یا دست ها ذخیره نخواهند شد.

7. بهبود رژیم غذایی. علاوه بر رژیم بارداری، می توانید از رژیم غذایی با پروتئین و نمک بالا که به عنوان رژیم بروئر شناخته می گردد نیز بهره ببرید. پروتئین در خون همانند یک اسفنج عمل کرده و به حفظ آب در عروق خونی کمک می کند. زمانی که پروتئین کافی وجود نداشته باشد، مایعات از رگ های خونی خارج شده و وارد بافت های اطراف می شوند. همچنین نمک برای حفظ مایعات در خون مورد نیاز است. بنابراین ترکیب این دو ماده، روشی خوب برای تسکین ورم پا است. البته به یاد داشته باشید که قبل از هرگونه رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی بارداری (بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری)8. سرکه سیب. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک یا دو فنجان آب مخلوط کرده و دو بار در روز بخورید. سرکه سیب حاوی پتاسیم بالایی بوده که می تواند به تعادل الکترولیت ها کمک کند.

9. از برس پوست بهره ببرید. استفاده از برس های پوست می توانند به بهبود سیستم گردش خون کمک کرده و باعث تسکین ورم های خفیف شوند. پا های خود را به سمت بالا و به طرف قلب، برس بکشید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

10. شنا کردن. آب می تواند به تسکین ورم پا کمک کند.

چه زمانی باید در مورد ورم پا در بارداری احساس نگرانی کرد؟

اگرچه ورم در دوران بارداری بسیار شایع و طبیعی است، اما می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) نیز باشد. بنابراین بهتر است که در صورت بروز ورم، به پزشک خود اطلاع دهید. دیگر علائم پره اکلامپسی عبارتند از:

  • آماس و ورم ناگهانی
  • ورم بیش از حد صورت
  • رنگ پریدگی
  • ایجاد حفره در پوست (زمانی که ناحیه متورم شده را فشار می دهید، درون پوست یک حفره ایجاد شده و به سرعت به حالت اولیه برنمی گردد)
  • فشار خون بالا
  • سردرد شدید
  • تغییر در بینایی
  • بروز درد در قسمت بالای شکم
  • تهوع یا استفراغ
  • کاهش ادرار

در انتها باید خاطر نشان کرد که ورم پا در زمان بارداری، معمولا جای نگرانی نداشته و می توان با استفاده از روش های خانگی، به راحتی آن را درمان کرد.

برگرفته از: mamanatural.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: setare.com
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2346

به "علت ورم پا در بارداری چیست و چگونه درمان می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت ورم پا در بارداری چیست و چگونه درمان می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید