فواید و مسائل کار گروهی چیست؟

به گزارش هدا بلاگ، به طور کلی، همه ما در طول دوران تحصیل و همچنین در محیط کار خود تجربه مشارکت در کارهای گروهی و همکاری با سایر اعضای تیم را داشته ایم. در این میان، بعضی مواقع تمایلی به انجام کارهای گروهی نداشته و ترجیح می دادیم که کارهای مورد نظر را به صورت انفرادی پیش ببریم. در واقع، هر یک از شیوه های مطرح شده فواید و مضرات خاص خود را دارا است. در این مقاله، با فواید و مسائل کار گروهی آشنا می شویم، بعضی مزایای کار گروهی نسبت به کار انفرادی را عنوان می کنیم و در ادامه چند نکته کاربردی به منظور برطرف مسائل کارهای گروهی ارائه خواهیم کرد.

فواید و مسائل کار گروهی چیست؟

کار گروهی چه فوایدی دارا است؟

1. بهره وری بالا

یکی از اصلی ترین فواید کارگروهی بهره وری بالای اعضای تیم در کنار یکدیگر و در نتیجه کیفیت بالای خروجی نهایی است. به بیان دیگر، هر یک از اعضای تیم تمام مهارت حرفه ای خود را در جهت انجام کار مورد نظر به کار می گیرد و همین امر در نهایت منجر به ارائه کاری با کیفیت خواهد شد.

2. منابع بیشتر

یکی دیگر از جنبه های مثبت کار گروهی این است که هر یک از اعضای تیم می توانند از جانب سایر افراد با مهارت ها و تجربه های کاری بالاتر مورد حمایت قرار بگیرند. به عبارت بهتر، انجام کار به صورت گروهی موجب می گردد تا افراد با توانایی های مختلف در گروه مشارکت داشته و سایر هم تیمی های خود را به منظور انجام هر چه بهتر کارها هدایت نمایند. در چنین حالتی، در مواقع مورد احتیاج یک تیم می تواند از مهارت و تجربه هر یک از افراد حاضر در تیم بهره مند گردد که نتیجه آن، بهبود توانایی افراد است.

در عوض، کار به صورت انفرادی موجب می گردد تا فرد از تجربیات، مهارت ها و دانش سایر اعضای تیم بهره مند نگردد. فرد در چنین شرایطی ممکن است دچار کاهش انگیزه برای ادامه کار شده و مجبور گردد که خودش منبع انگیزه ای برای پیشبرد کارها ایجاد کند!

3. تعهد کاری

در صورتی که فردی نسبت به انجام کاری به صورت گروهی متعهد گردد، سایر اعضای تیم نیز از او انگیزه گرفته و کار مربوطه را با تعهد، انرژی و توان بیشتر ادامه می دهند. در واقع، افراد متعهد در تیم موجب بهبود عملکرد سایر اعضا می شوند و توسط اعضای دیگر، به عنوان الگو شناخته خواهند شد؛ بنابراین می توان گفت که افزایش تعهدات کاری از جمله دیگر فواید کار گروهی است. از سوی دیگر، انجام کارها به صورت انفرادی ممکن است منجر به خستگی، ناامیدی و کاهش بهره وری افراد گردد.

4. اطمینان نسبت به انجام کار

از جمله دیگر فواید کار گروهی می توان به امکان انجام کار حتی در صورت از دست دادن بعضی از اعضای تیم اشاره نمود. چنانچه به هر دلیلی بعضی از اعضای تیم کار خود را ترک نمایند، قادر به ادامه همکاری نباشند یا برای مدتی دچار بیماری شوند، انجام کار مورد نظر توسط سایر اعضای تیم انجام خواهد شد. با این حال انجام کارها به صورت انفرادی صرفاً به یک نفر وابسته بوده و اگر فرد مورد نظر به هر دلیلی از ادامه کار خودداری کند، امکان تکمیل کار و تحویل آن در زمان مقرر وجود نخواهد داشت. برای مثال، فرض کنید که انجام کاری را به صورت انفرادی پذیرفته اید که در این فرایند دچار بیماری شده و قادر به ادامه کار نیستید. در چنین شرایطی، هیچ فرد دیگری نمی تواند کار مورد نظر را از جانب شما انجام داده و آن را به خاتمه برساند.

به علاوه، در کارهای تیمی ایده ها یا پیشنهادات مطرح شده توسط تمام اعضای تیم آنالیز شده و در صورت عدم برخورداری از شرایط مورد احتیاج از پرداختن به آن ها خودداری می گردد. به عبارت دیگر، ایده هایی که انجام آن ها نادرست به نظر می رسند، در همان ابتدای کار به پیشنهاد اعضای تیم کنار گذاشته می شوند.

5. یادگیری بهتر

همان طور که می دانید، هر یک از اعضای تیم در انجام کارهای گروهی ایده ها، مهارت ها و توانایی مختص به خود را دارند. در این میان، مشارکت در کارهای گروهی موجب می گردد تا هر یک از اعضای تیم دانش و مهارت های مختلفی را از هم تیمی های خود یاد بگیرند. به عبارتی، انجام کارها به صورت گروهی منجر به یادگیری ایده های جدید، مهارت و … از سایر اعضای تیم خواهد شد. با این حال، افراد در انجام کارها به صورت انفرادی امکان یادگیری از سایرین را ندارند.

6. متدهای مختلف

همان طور که اشاره شد، انجام کارهای به صورت گروهی منجر می گردد تا از نظرات، ایده ها و پیشنهادات سایر اعضای تیم بهره مند شویم. در چنین شرایطی، می توان روش های جدیدی برای پیشبرد کار مورد نظر ارائه کرد. در واقع، بهره مندی از روش های خلاقانه و جدید برای تکمیل و موفقیت در کار نیز از جمله دیگر فواید کار گروهی است.

7. تبادل اطلاعات

انجام کارها به صورت گروهی موجب می گردد تا هر یک از اعضای تیم فرصتی برای اشتراک گذاری مهارت و دانش خود با سایر اعضای تیم داشته باشند. در واقع، هر یک از ایده ها و پیشنهادات اعضای تیم در جلسات مختلف مورد بحث قرار گرفته و پیش از تصمیم گیری جنبه های مختلف آن آنالیز می گردد.

به عبارت دیگر، در این جلسات، ایده ها و نظرات افراد تیم بین اعضا مورد بحث قرار گرفته و ارتباطاتی به منظور اشتراک گذاری دانش، تجربه و مهارت هر یک از افراد تیم فراهم می گردد. این عامل در بهبود مهارت های حرفه ای هر یک از افراد تیم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

کار گروهی چه مسائلی می تواند داشته باشد؟

1. مشارکت نابرابر

به طور معمول، بعضی افراد در کارهای تیمی مشارکت کمتری داشته و وظایف محول شده را به درستی انجام نمی دهند. همچنین در مواردی کارها به صورت ناقص انجام می شوند که در چنین شرایطی سایر اعضای تیم باید کم کاری هم تیمی های خود را جبران نمایند. در نتیجه، نابرابری در انجام کارهای محول شده به کل تیم موجب ایجاد ناراحتی و بحث در میان سایر اعضا می گردد.

همچنین در شرایط مشارکت نابرابر ممکن است بعضی اعضای تیم به دلیل موفقیت کار تیمی بقیه اعضا و به خاطر کاری که هرگز انجام نداده اند، مورد تشویق قرار گرفته و پاداش دریافت نمایند. حال آن که ممکن است سایر اعضای پرکوشش تیم از چنین شرایطی ناراضی بوده و منجر به ایجاد حس حسادت در آن ها گردد. به علاوه، مشارکت نابرابر اعضای تیم ممکن است در نهایت منجر به کاهش انگیزه سایر اعضا نیز خواهد شد.

همچنین ممکن است بعضی افراد تیم از تمام توان خود برای پیشبرد کار مورد نظر استفاده ننموده و بدین ترتیب موجب کاهش بهره وری کل تیم شوند. برای مثال، بعضی افراد در تیم زمان خود را صرف پرسه زدن، شایعه پراکنی یا سایر کارهای بی فایده نموده و به پیشبرد کارهای محول شده بی اهمیت هستند. در چنین شرایطی، مابین اعضای تیم احساس نارضایتی ایجاد شده، بهره وری کل تیم کاهش یافته و دست یابی به هدف مورد نظر دچار مشکل خواهد شد.

با این حال در کارهای انفرادی فرد مورد نظر مسئول مستقیم آن کار بوده و هر گونه کم کاری، ضعف، پیشرفت یا موفقیت در کار نیز متوجه خود اوست. در چنین شرایطی اعتبار حاصل از موفقیت در کار یا بالعکس نیز به تنها مسئول انجام آن کار انتساب داده می گردد.

2. بحث های تیمی

همان طور که می دانید، در شرایط همکاری چند نفر با یکدیگر اختلاف نظر و بحث مابین اعضای تیم اجتناب ناپذیر است. در واقع، هر یک از اعضای تیم ایده ها و نظراتی دارند که ممکن است با نظرات سایر اعضای تیم مغایرت داشته باشد. همچنین برای بعضی افراد در تیم نیز ممکن است پذیرش نظرات سایرین سخت باشد. البته در چنین مواردی می توان با مدیریت کار گروهی به روشی هوشمندانه و درست اختلاف نظرها را برطرف نموده و فرایند انجام کار واگذارشده به تیم را ادامه داد.

3. عدم برخورداری از تفکر مستقل

انجام کارها به صورت گروهی احتیاجمند تفکر، ایده پردازی و کوشش تیمی است. در واقع، در یک تیم به هیچ وجه نمی توان به صورت مستقل تصمیمی گرفته و آن را عملی کرد بلکه برای تکمیل درست کار باید در تمامی تصمیم گیری ها، ایده ها و نظرات اعضای تیم را مد نظر قرار داد.

4. زمان بر بودن تصمیم گیری

همان طور که اشاره شد، تصمیم گیری برای انجام کاری در تیم احتیاجمند مد نظر قرار دادن تمام نظرات و ایده های افراد تیم است. بنابراین پیش از تصمیم گیری باید تمام جنبه های نظرات و پیشنهادات ارائه شده را مورد آنالیز قرار داد که این موضوع، زمان زیادی می طلبد. با این حال در انجام کارها به صورت فردی تصمیم گیری در موارد متعدد صرفاً بر عهده خود فرد بوده و او می تواند به صورت مستقل در رابطه با نحوه پیشبرد کار به منظور دست یابی به هدف مورد نظر تصمیم گیری کند.

5. کاهش خلاقیت

کار در یک تیم ممکن است باعث کاهش خلاقیت افراد گردد، چرا که در نهایت، تفکر گروهی غالب بر تیم اولویت قرار می گیرد. بنابراین در بعضی موارد دست یابی به تصمیمی درست و خلاقانه کمی سخت به نظر می رسد.

6. اتلاف زمان

از جمله دیگر مسائل کار گروهی زمان بر بودن دست یابی به توافق و هماهنگی مابین اعضای گروه است. در واقع، هر یک از اعضای تیم نظرات و ایده های متفاوتی ارائه می نمایند که در این صورت توافق بر تصمیم نهایی و ایجاد هماهنگی مابین تمامی اعضای تیم کمی زمان بر خواهد بود. در حالی که انجام کار به صورت فردی از چنین مسائلی برخوردار نبوده و بدون احتیاج به تشکیل جلسات متعدد می توان زمان خود را به انجام کار مورد نظر اختصاص داد. در چنین شرایطی تمام تمرکز فرد روی انجام کار به بهترین نحو ممکن است.

7. در رفتن از زیر کار به راحتی!

انجام کارها به صورت گروهی امکانی را برای بعضی افراد سودجو فراهم می آورد تا بتوانند تکمیل بعضی کارها را به سایر افراد هم تیمی واگذار نموده و به قول معروف از زیر کار در بفرایند. همچنین بعضی افراد در کارهای تیمی روش مورد نظر خود را در پیش گرفته و به روش مورد تأیید تیم اهمیتی نمی دهند. در این صورت سایر اعضای تیم مجبور به جبران کم کاری های آنها خواهند بود. بنابراین می توان گفت که از جمله دیگر مسائل کار گروهی امکان کم کاری و واگذار کردن کارهای محول شده به سایر اعضای تیم است.

به همین دلیل، در ادامه بعضی نکات کلیدی به منظور بهبود کیفیت کارهای تیمی و تشویق به کار گروهی را بیان می کنیم.

نکات کلیدی به منظور برطرف مسائل کار گروهی

  • به طور معمول، افراد در کار با سایر اعضایی که احساس بهتری نسبت به یکدیگر دارند، عملکرد خوبی داشته و بهتر می توانند در جهت پیشبرد کارهای مربوطه گام بردارند.
  • مشارکت در فعالیت های اجتماعی به همراه اعضای تیم منجر به بهبود روابط و برطرف مسائل احتمالی بین اعضا می گردد.
  • تشریح واضح کار مورد نظر و هدف از انجام آن برای اعضای تیم موجب می گردد تا همه اعضا با انگیزه بیشتری برای انجام آن کوشش نمایند.
  • اعضای تیم باید به صورت مداوم دانش، ایده ها و مهارت های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • برای دست یابی به نتیجه بهتر باید روی مزایای حاصل از کار گروهی برای هر یک از اعضای تیم تمرکز کرد.

جمع بندی

به طور کلی، به منظور بهبود بهره وری کارهای گروهی باید افرادی با مهارت های حرفه ای متناسب به کارهای مورد نظر به کار گرفته شده و هدف از انجام هر یک از کارها نیز به صورت واضح و روشن برای اعضای تیم تشریح گردد. همچنین ایده های مختلف اعضای تیم مورد آنالیز قرار گرفته و دلایل رد یا پذیرش هر یک نیز برای آن ها بیان گردد. نباید فراموش کنید که فراهم کردن محیطی محبت آمیز و حمایت از رشد و پیشرفت اعضای تیم منجر به افزایش بهره وری تک تک اعضا خواهد شد. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که موفقیت یک کار گروهی را تضمین می نماید، آگاهی نسبت به مهارت های ارتباطی است. نظر شما در رابطه با فواید و مسائل کار گروهی چیست؟ آیا کار تیمی را ترجیح می دهید یا انجام کار به صورت انفرادی انتخاب مناسبی برای شماست؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1540

به "فواید و مسائل کار گروهی چیست؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "فواید و مسائل کار گروهی چیست؟" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مسائل کار گروهی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید