وقتی دوچرخه ابزار مردم شناسی می گردد

به گزارش هدا بلاگ، یک محقق مردم شناس - باستان شناس با دوچرخه به روستاها و مناطق مختلف قشم سفر نموده و به ثبت و ضبط فرهنگ بومی این منطقه می پردازد.

وقتی دوچرخه ابزار مردم شناسی می گردد

ایسنا: عبدالرضا دشتی زاده از محققان حوزه مردم شناسی و باستان شناسی با دوچرخه به روستاها و مناطق مختلف قشم سفر نموده و در اقدامی برنامه ریزی شده با عنوانهم رکاب با مردم در جزیره قشم به مشاهده ابعاد گوناگون فرهنگ مردم و ثبت و ضبط زندگی آنان پرداخته است.

او به عنوان سرپرست و مجری این طرح درباره فرایند شکل گیری این اقدام با اشاره به اهمیت دوچرخه به عنوان وسیله ای که نماد سادگی و سنت است، تاکید نمود: در ادبیات و سینمای دنیا دوچرخه دارای صندلی بسیار بالایی است و در آثار سینمایی مانند سارق دوچرخه اثر ویتوریو دسیکا این صندلی نشان داده می گردد.

او با بیان این که در فرایند این پژوهش احساس می نماید با محیط ارتباط قوی تری دارد و تصور مردم نیز در این روش از محقق مردم شناس به عنوان یک کارمند اداری از بین می رود و جای خود را به یک تصویر برابر و صمیمی می دهد، اضافه نمود: در این برنامه به تمام روستاها و موزه های محلی و به دیدن آثار تاریخی می روم و در این جهت برای اولین بار دوچرخه در ایران به یک ابزار مردم شناسی تبدیل شده است.

علی رضا حسن زاده - رئیس پژوهشکده مردم شناسی - نیز انجام این پژوهش را در راستای تداوم برنامه های مردم شناسی این پژوهشکده که حاصل آن در سال های گذشته انجام مطالعات و پژوهش های میدانی و فراوری چند کتاب بوده، دانست و به انتشار چند کتاب از دشتی زاده با موضوع آنالیز ابعاد مردم شناختی فرهنگ مردم قشم اشاره و تاکید نمود: حاصل این پژوهش نیز انتشار کتابی با نام هم رکاب با مردم در جزیره قشم خواهد بود.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این تحقیق برای نخستین بار روش اتنوگرافی (در پی شیوع ویروس کرونا) با فاصله اجتماعی انجام می گردد که در آن علاوه بر آن که محقق از سلامتی خود کسب اطمینان می نماید در تماس با مردم با استفاده از ماسک فاصله اجتماعی دومتری را نیز رعایت می نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2021

به "وقتی دوچرخه ابزار مردم شناسی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی دوچرخه ابزار مردم شناسی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید