چرا برخی از جوانان مبتلا به کرونا فوت کرده اند؟

به گزارش هدا بلاگ، اگرچه بیشتر مرگ و میر ناشی از کروناویروس مربوط به سالمندان است اما حضور برخی جوانان در آمار تلفات ناشی از کرونا موجب نگرانی در بین این قشر از جامعه شده است.

چرا برخی از جوانان مبتلا به کرونا فوت کرده اند؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، شیوع ویروس کرونا تبدیل به نگرانی بزرگ در سطح جهان شده است. ویروسی که تا به امروز درمان قطعی و یا واکسن پیشگیری از آن ساخته نشده و شاید همین امر باعث ترس و وحشت بیشتری نسبت به آن شود.

از همان روزهای اول شیوع کرونا که مطابق آنچه گفته می شود از کشور چین شروع شده بود، نکته ای مطرح می شد که تلفات و مرگ و میر ناشی از این ویروس فقط گریبان افراد پا به سن گذاشته را می گیرد و جوانان یا اصلا ابتلای خودشان به این ویروس را متوجه نمی شوند و یا اینکه نهایتا با طی کردن یک دوره درمان بهبود می یابند و خلاصه خطر مرگ جوانان را تهدید نمی کند.

اما با گذشت زمان در بین افرادی که به خاطر ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست داده بودند، کم کم نام و تصاویر برخی جوانان نیز قرار گرفت که البته باعث تعجب همه شد. افراد مختلف جامعه از خود سوال می کردند که مگر کرونا فقط جان سالمندان را نمی گرفت پس چه که جوانان نیز به صف جان باخته ها پیوستند؟ در این نوشتار سعی بر پاسخ به این پرسش داریم که چرا برخی از جوانان مبتلا به کرونا فوت کرده اند؟.

مرگ و میر کرونا بیشتر در کدام گروه سنی بوده است؟

همان طور که بالاتر اشاره شد و البته بر همه هم مسجل شده است مرگ و میرهای ناشی از کرونا بیشتر گریبان پیرها را می گیرد، اما برای اینکه بگوییم چرا جوانان نیز فوت کرده اند شاید بهتر باشد که در ابتدا کمی دقیق تر به جامعه آماری و میزان تلفات در بین جوانان نگاه کرده و آن را با افراد مسن مقایسه کنیم.

بنا بر آماری که در روزهای گذشته از کشور چین و میزان تلفات ناشی از کرونا منتشر شده است، در بین مبتلایان کرونا که زیر 40 سال عمر داشتند تنها 0/2درصدشان فوت کرده اند. این در حالی است که درصد مرگ و میر در بازه سنی 70 تا 79 سال نیز 8 درصد است. در بین افرادی که سنی بیش از 80 سال داشتند و به کرونا مبتلا شدند نیز 8 / 14 درصد از جان خود را از دست داده اند.

به عبارتی همان طور که بالاتر بیان شد و البته در این نمودار نیز هویداست، میزان مرگ و میر در بین جوانان اصلا با افراد مسن قابل مقایسه نیست. طبق آمار منتشر شده توسط کشور چین از هر هزار مبتلا شده به کرونا که در بازه سنی زیر 40 قرار داشتند تنها 2 نفر جان خود را از دست داده اند و این در حالی است که شرایط برای رده سنی بالای هشتاد سال این گونه است که از هزار مبتلا 148 نفر جان باخته اند، آماری که تقریبا 74 برابر میزان تلفات جوانان است.

پس مسجل شد که کرونا برای زیر چهل ساله ها آنچنان خطرناک نیست ولی خب در عین حال همین 0.2 درصد هم مهم است و باید دانست چرا این جوانان جان خود را از دست می دهند.

همین جا باید این نکته نیز بیان شود، بی خطر بودن کرونا برای جوانان به معنی سهل انگاری در رعایت نکات بهداشتی نیست، چرا هر جوان می تواند ناقل بیماری برای پدر و مادر مسن خود باشد و آنها را به کام مرگ بکشاند.

خطر در کمین جوانان

تا به اینجا به شما گفتیم که جوانان شمار بالایی در میزان تلفات و مرگ و میر ناشی از کرونا ندارند و اغلب از این بیماری هولناک جان سالم به در می برند، البته اگر ناقل بیماری به افراد مسن اطراف خود نباشند. این دیدگاه که در سطح جهان نیز پذیرفته شده بود، چندی پیش و با صدور هشدار سازمان بهداشت جهانی یا همان WHO به جوانان دست خوش تغییرات و ابهامات تازه ای شد.

شش روز پیش و در بیستمین روز از ماه مارس میلادی که مطابق با نخستین روز سال 99 نیز بود، تدروس آدهانوم گبریسوس که سمت دبیرکلی سازمان بهداشت جهانی را بر عهده دارد، در سخنانی هشدارگونه به جوانان گفت که برای جوانان پیامی دارد. او گفت: شما هم در مقابل ویروس کرونا مصون نیستید، این ویروس ممکن است شما را برای چند هفته روانه بیمارستان کند و یا حتی مرگ شما شود.

چرا جوانان به خاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند؟

حال که به صورت علمی و کمی جزئی تر میزان دقیق ابتلای جوانان به کرونا را دریافتید و دیدید که مطابق با هشدار دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، جوانان نیز در کمین خطر قرار دارند، وقت آن است به این پرسش کلیدی پاسخ داده شود که چرا برخی از جوانان مبتلا به کرونا فوت کرده اند؟

برای پاسخ به این پرسش باید بدانید که مرگ و میر ناشی از کرونا اساسا به خاطر ضعف در سیستم ایمنی بدن ظاهر می شود. ضعف سیستم ایمنی بدان به صورت طبیعی در سالمندان بیشتر است اما گاهی در جوانان نیز به چشم می خورد.

بدن انسان داری دو نوع سیستم ایمنی است که شامل ایمنی ذاتی و ایمنی تطبیقی است. انسان ها به مانند دیگر جانوارانی که در دسته مهره داران به شمار می آیند با ایمنی ذاتی متولد شده و به جهان می آیند. مصونیت و ایمنی ذاتی غیرخاص است، یعنی گلبول های سفید در خون انسان ها به هر چیز خارجی حمله کرده و درصدد مبارزه با آن بر می آیند.

در سوی دیگر ماجرا ایمنی تطبیقی به نوعی آموختنی است. به این معنا که بدن انسان پس از طی سالیان مختلف به مبارزه ویروس ها و باکتری های مزاحممی پردازد و مثل یک ورزشکاری که با تمرین خود را قوی می کند بدن انسان نیز قوی می شود. این ایمنی که در طی سالیان مختلف کسب می شود همان ایمنی تطبیقی است.

سالمندان به مرور زمان و با بالارفتن عدد سن شان رفته رفته ایمنی ذاتی خود را از دست می دهند و به عبارتی دست آنها برای مبارزه با ویروس های مزاحم کم می شود.

حال اگر جوانی به خاطر شرایط ژنتیکی یا یک بیماری زمینه ای دچار ضعف در یک یا هر دو نوع سیستم ایمنی باشد، احتمالا بر اثر ویروس کرونا نیز مقاومت کمتری داشته و ممکن است جان خود را از دست بدهد.

4139/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 407

به "چرا برخی از جوانان مبتلا به کرونا فوت کرده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برخی از جوانان مبتلا به کرونا فوت کرده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید