کرونا ممکن است موش های شهری را تهاجمی و خطرناک کند!

به گزارش هدا بلاگ، به دنبال گسترش اپیدمی کروناویروس در دنیا و طولانی تر شدن این اپیدمی، مقررات و محدودیت هایی که توسط دولت ها در جهت مبارزه با این ویروس در نظر گرفته شده، نیز در حال تمدید شدن هستند. این محدودیت های مربوط به فاصله اجتماعی به ویژه شهر های عظیم دنیا را خلوت نموده و بسیاری از فعالیت های شهروندان را متوقف نموده است. این توقف فعالیت ها اگر چه تبعات مالی ناگواری را به دنبال داشته است، اما این تبعات ناگوار نه تنها انسان بلکه دامان طبیعت و مشخصاً بعضی از جاندرانی که ارتباط نزدیکی با محیط زندگی ما دارند را نیز گرفته است. وبسایت Insider طی گزارشی به یافته جدید بعضی از دانشمندان در مورد تأثیر اپیدمی کرونا بر موش های شهری پرداخته که ممکن است جوامع انسانی را با خطر جدیدی روبرو کند.

کرونا ممکن است موش های شهری را تهاجمی و خطرناک کند!

توقف بخش عظیمی از فعالیت های شهری از جمله رستوران ها، مراکز تره بار، بازار های باز و بعضی کارگاه های فراوری مواد غذایی همچون شیرینی پزی ها، به همراه کاهش تردد مردم و به تبع آن کاهش فراوری زباله در خیابان های شهرها، سبب شده است تعداد زیادی از موش های شهری در سراسر دنیا، گرسنه بمانند. بنابر گزارش بعضی از محققان، در آمریکا گرسنه ماندن موش ها در دوران قرنطینه باعث شده بسیاری از آن ها برای زنده ماندن به هم نوع خواری (Cannibalism) روی آورده اند - حرکتی که می تواند در آینده به پدید آمدن نژاد موش های باهوش تر و پرخاشگرتر منجر گردد.

به گفته این محققان، محدودیت های جدید مربوط به فاصله اجتماعی باعث ایجاد اختلال در چرخه غذایی این جانوران شهری شده است. موش ها به طور معمول غذای خود را از دور ریز ها و زباله های مراکزی همچون رستوران ها و مراکز فراوری مواد غذایی انسان، تأمین می کردند، ولی در حال حاضر اغلب این مراکز یا تعطیل شده و یا مجبور به رعایت مقررات جدید بسته بندی و ارسال مواد غذایی هستند که طبیعتاً منجر به کاهش شدید دورریز مواد غذایی می گردد که در اصل منبع اصلی غذای موش ها است.

عادات غذایی موش های شهری و شیوه تهیه آن که در طول سالیان دراز و بلکه قرن ها شکل گرفته، در کنار کاهش شدید منابع غذایی که حاصل قرنطینه گسترده شهرهاست، منجر به گرسنه ماندن موش ها شده است. اکنون این جانداران برای برطرف گرسنگی مجبورند به دنبال منابع غذایی جدید باشند، اما گزینه های موجود بسیار محدود و حتی ناخوشایند هستند.

مایکل اچ. پارسونز، محقق پژوهش های علوم زیست شناسی در دانشگاه فوردام که میخواهد در خصوص موش ها و COVID-19 مطالعه ای را انجام دهد، در تبادل نظر با Insider گفت که این موش ها در اصل موش های خزدار و کمتر اجتماعی هستند که معمولاً از کلونی های اولیه خود به شهر ها مهاجرت نموده اند، اما اکنون به دلیل کمبود مواد غذایی در حال ترک کلونی های فعلی خود به محیط های جدید هستند. پارسونز اضافه کرد: شما یک گروه باهوش تر و حتی مقاوم تر از موش ها روبرو هستید که قبلاً با انسان در ارتباط نبوده اند و یا حداقل توسط انسان مشاهده نشده اند.

موش ها دسترسی به غذا های رستوران را از دست داده اند و اکنون به دنبال جای دیگری هستند. بابی کوریگان، متخصص جوندگان شهری، به NBC News می گوید: این مهاجرت نتیجه کمبود مواد غذایی است. وی اضافه کرد: رستوان ها نه تنها در نیویورک که در تمام شهر های ایالات متحده و حتی در سراسر دنیا، به یک باره تعطیل شده اند. تعداد زیادی موش در این رستوران ها و یا جایی نزدیک به آن ها زندگی می نمایند که ممکن است برای ده ها سال و حتی نسل ها وابسته به غذای این رستوران ها بوده اند. اکنون زندگی همچون گذشته برای این موش ها برقرار نیست و آن ها هم انتخاب های زیادی ندارند.

کوریگان می گوید، موش ها ممکن است برای زنده ماندن به هم نوع خواری و خوردن نوزاد های خود روی بیاورند. وی به NBC News گفت: این دقیقاً همان چیزی است که ما در تاریخ بشر نیز مشاهده نموده ایم، زمانی که بعضی از مردم برای حفظ سرزمین خود در برابر نظامیان و لشکرها، تا پای جان می جنگند و در این راه حتی فرزندان خود را نیز فدا می نمایند. به معنای واقعی کلمه، باید فاتح این نبرد شد و این همان چیزی است که در حال رخ دادن است.

در کوتاه مدت، ادامه این فرایند در میان موش ها، باعث کاهش جمعیت آن ها و محدود شدن پرورش نوزادان - که پارسونز آن را بهترین سناریوی موردی نامیده- می گردد، اما به عنوان یک نتیجه بلند مدت، این فرآیند می تواند به شکل گیری یک نژاد جدید و قوی تر از نژاد فعلی منجر گردد. پارسونز می گوید: این یک سناریوی عالی است که موش ها به دشمن یکدیگر تبدیل می شوند. آن ها به معنای واقعی کلمه یکدیگر را می کشند. اما مشکل اینجاست که وقتی این موش ها مجدداً بتوانند منابع غذایی جدید غیر از هم نوعان خود را پیدا نمایند، ما دیگر با موش های قبلی روبرو نخواهیم بود بلکه با گونه ای باهوش تر و مقاوم تر روبرو خواهیم شد.

پارسونز می گوید موش ها به سرعت - با دوره بارداری 23 روزه - پرورش می یابند، بنابراین این موش های باهوش تر و پرخاشگرتر می توانند گروهی مقاوم تر از موش های فعلی پدید آورند که به هر طریق می توانند در جستجوی مواد غذایی باشند. وی با اشاره به نتیجه مطالعات خود درباره موش های صحرایی اضافه کرد: موش های بازمانده در این فرآیند ممکن است خطر پذیری و پرخاشگری بیشتری داشته باشند و این فرآیند ممکن است منجر به تغییراتی در میزان سازگاری آن ها گردد. در موج دوم احتمای این اپیدمی ممکن است موش های مقاوم تر بیشتری را ببینیم، اما آیا آن ها آماده تر از ما هستند؟

پارسونز معتقد است، در حالی که هیچ موردی از موش های مبتلا به COVID-19 تا به امروز گزارش نشده است، این جوندگان می توانند سایر بیماری ها از جمله عفونت های باکتریایی و انگلی و هانتاویروس را در جمعیت های جدید انسانی و حیوانات گسترش دهند. وی اضافه کرد بدترین سناریو در این حالت شامل آلوده شدن موش ها به این گونه بیماری ها و انتقال آن ها به جمعیت های جدید انسانی است. پارسونز از مردم خواست که اقدامات کنترل جوندگان را در خانه ها و مشاغل خود کاهش ندهند تا این موش های تهاجمی تر از آن استفاده ننمایند.

پارسونز به Insider گفت: مهمترین پیغام این فرآیند این است که ممکن است گونه جدید و تهاجمی تر موش ها به ویروس های مختلف آلوده شوند. در چنین حالتی ویروس ممکن است در بدن این میزبان جدید و تهاجمی جهش پیدا نموده و به ویروس خطرناکتر و تهاجمی تری تبدیل گردد. در این صورت کاهش اقدامات محدود نماینده بر ضد این جانوران ممکن است به معنای قرار دادن خود در برابر خطری بزرگتر است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 441

به "کرونا ممکن است موش های شهری را تهاجمی و خطرناک کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا ممکن است موش های شهری را تهاجمی و خطرناک کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید